Terug naar Insurblog
Automatiseren

Hoe invulling te geven aan de naderende actieve provisietransparantie

De Nederlandse verzekeringssector staat voor een belangrijke verandering met de invoering van actieve provisietransparantie op 1 juli. Financiële dienstverleners moeten proactief transparantie bieden over hun diensten en kosten. Tools zoals de Adfiz-infographic en software van WeGroup helpen adviseurs hierbij, wat niet alleen een wettelijke verplichting is maar ook kansen biedt om klantenvertrouwen te versterken.

Met de invoering van actieve provisietransparantie voor particuliere relaties op 1 juli aanstaande nadert de Nederlandse verzekeringssector een belangrijke verandering. Deze nieuwe regelgeving vereist dat financiële dienstverleners proactief transparantie bieden over de diensten die ze leveren en de kosten die ze daarvoor rekenen. Met nog maar een paar maanden te gaan helpen we verzekeringsadviseurs graag om hier stappen in te zetten.

Er zijn verschillende manieren waarop je als adviseur kunt voldoen aan de eisen van actieve provisietransparantie. Een mogelijke oplossing is om gebruik te maken van tools die hiervoor zijn ontwikkeld. Zo geeft Adfiz een overzicht van de kernelementen van de provisietransparantie. Daarbij biedt het Adfiz ook een duidelijk kader in de vorm van een infographic om je diensten en kosten in kaart te brengen.

Daarnaast kan het helpen om software te gebruiken die structuur biedt. Bij WeGroup zetten we de eerste stappen om ruimte te bieden voor transparantie in het adviesrapport. Via een eenvoudige structuur kun je de diensten die je levert en de kosten die je hiervoor rekent direct weergeven. Dit configureer je in de instellingen en mogelijk vanuit koppelingen, zodat het daarna mee te nemen is in de adviesrapportage. Door de diensten en provisie al in de adviesfase te benoemen, is er direct de ruimte dit door te nemen en te bespreken.

We benadrukken graag dat de invoering van actieve provisietransparantie niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook een kans biedt om het vertrouwen van je klanten te vergroten en je positie als betrouwbare adviseur te versterken. Door proactief transparantie te bieden over kosten en vergoedingen, laat je zien dat je het beste voor hebt met de belangen van je klanten en bouw je aan een sterke en duurzame relatie met hen.

Kortom, met nog maar een paar maanden te gaan tot de invoering van actieve provisietransparantie, is het belangrijk om na te denken hoe dat je dit in wilt richten. Ben je benieuwd hoe wij dit bij WeGroup gaan doen, of hoe het platform voor risico-inventarisatie, rapportage en portefeuillebeheer werkt? Plan gerust een demonstratie in via onderstaande knop.

Over
Huub Derks
Als WeGroups duizendpoot kun je vrijwel altijd bij me terecht. Stuur me een bericht voor een demo van het platform, daarna een vraag over het gebruik en uiteindelijk een discussie over verdere ontwikkelingen!
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
uw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, gesprekken met experts, mini guides, blog artikelen en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor uw interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...