Terug naar Insurblog
WeGroup Nieuws

Belgische Insurtech WeGroup opent eerste kantoor in Nederland

‘s-Hertogenbosch. Dat is sinds kort de nieuwe thuisbasis van ‘WeGroup NL’, de Nederlandse tak van het Belgische verzekeringstechnologiebedrijf WeGroup. Met de nieuwe vestiging hoopt de - van oorsprong Gentse - onderneming op snelle groei bij onze noorderburen. Het is daarmee niet aan haar proefstuk toe, want na onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Cyprus is Nederland maar liefst de vijfde buitenlandse markt die WeGroup betreedt. De verwachtingen voor Nederland zijn gigantisch, aldus CEO Arvid De Coster en NL Country Manager Arjuna Bosch. We spraken met hen om een licht te werpen op de kersverse internationale uitbreiding. 

Arvid, wat brengt WeGroup naar Nederland?

Arvid: “Nederland heeft een zeer interessante verzekeringsmarkt, die in veel opzichten vrij gelijkaardig is aan onze Belgische thuismarkt. We vinden er ruwweg even veel onafhankelijke tussenpersonen die min of meer dezelfde processen hanteren. Het verschil zit er hem echter in dat Nederlandse adviseurs op particuliere verzekeringen heel wat meer competitie ervaren van directe aanbieders en digitale verdelers. We geloven dat dankzij onze technologie de adviseurs niet alleen efficiënter kunnen werken of meer groei realiseren, maar ook beter zullen kunnen inspelen op de digitale behoeften van hun klanten.”

Nederland is voor vele Vlaamse ondernemingen de eerste internationale stap. Voor WeGroup komt dit pas na enkele andere markten. Waarom die aarzeling? Is nu het beste moment? 

Arvid: “WeGroup is steeds sterk gericht geweest op internationalisatie. Bij een internationale expansie komt er echter heel wat kijken. We vonden het daarom logisch om eerst de pijlen te richten op grote markten zoals Frankrijk of Polen. Intussen is ons product zo geëvolueerd dat we met een minimum aan middelen naar een andere geografie kunnen schalen. Het is nu dus een heel stuk makkelijker om ook andere Europese markten te bedienen zonder focus te verliezen. Daarnaast hebben we ons ook altijd laten leiden door de opportuniteiten op ons pad. We lanceren in markten steeds samen met één of meerdere ‘launching customers’, zodat we vanaf de start, groei kunnen verwezenlijken. Toen de vraag vanuit Nederland sterk begon te stijgen, beslisten we die opportuniteiten te grijpen.”

Arjuna, jij werd gebombardeerd tot ‘NL Country Manager’, en bent tevens ook het eerste teamlid van WeGroup NL. Hoe ziet jouw opdracht er precies uit? 

Arjuna: “Ja, NL Country Manager, het is me wat! (lacht) De eerste fase van mijn opdracht bestond er voornamelijk in om de juiste deuren in Nederland te openen. Dankzij mijn ervaring in de verzekeringsmarkt konden we vrij snel enkele ‘first believers’ uit verschillende marktsegmenten vinden, en slaagden we erin om snel connecties te leggen met bestaande software partijen. Naast het ontwikkelen van nieuwe samenwerkingen, houd ik me ook bezig met het werven van de eerste collega’s in Nederland en het opzetten van verschillende interne processen.”

Jullie kiezen voor de opening van een fysiek kantoor, in een tijdperk waar thuiswerk de norm lijkt te worden. Vanwaar die keuze? 

Arjuna: “Klopt! We hebben inderdaad besloten om voor een fysiek kantoor te gaan. We zien het kantoor echter niet direct als een vaste werkplaats, maar eerder als een ontmoetingsplaats voor het NL-team en een omgeving om klanten te ontvangen. Met dat in het achterhoofd kozen we ook voor Den Bosch (’s-Hertogenbosch, nvdr.), in plaats van bijvoorbeeld Amsterdam of Den Haag. We opteerden een centrale ligging die tevens vlot te bereiken is vanuit België. Zo kunnen we ook een goede samenwerking opzetten met de collega’s in Gent. Eén grote familie!”

Wat zijn de vooruitzichten voor WeGroup NL? 

Arjuna: “De eerste grote stap is uiteraard onze officiële lancering op 15 februari! We werken momenteel hard aan het verwerken van de feedback uit onze lanceringsgroep. Zo plaatsen we vanaf dag één een ijzersterk product in de markt. Vanaf dan is ‘the sky the limit’. Eind 2022 willen we zo’n honderd Nederlandse advieskantoren bedienen met ons platform. Daarnaast hebben we een duidelijke focus op afgesloten samenwerkingen, merkbekendheid en de algemene rol van WeGroup in de Nederlandse markt. De ambities zijn hoog.” 

Arvid voegt hieraan toe: “Vanuit een internationaal perspectief is het voor WeGroup belangrijk om in Nederland te kunnen bewijzen dat we snel en met een efficiënt gebruik van de beschikbare middelen ons product schaalbaar kunnen lanceren in kleinere Europese markten. Tegelijkertijd geloven we enorm in het marktpotentieel, dus wordt het onze opdracht om het juiste, lokale talent aan te trekken om dat potentieel te ontginnen en ons succes in andere markten te dupliceren. Of beter nog, zelfs te overtreffen.”

Bedankt heren, we wensen jullie in elk geval heel veel succes in Nederland!

Meer te weten te komen over de lancering van het digitaal verzekeringsplatform van WeGroup in Nederland?

Bekijk het live webinar van 15 februari terug.

Webinar terug kijken
Over
Laurien Braeckman
Adviseert verzekeringsadviseurs en vormt hen om tot marktleiders in hun niche. Specialiste in groei, verzekeringen, automatisatie en brand awareness.
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
uw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, gesprekken met experts, mini guides, blog artikelen en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor uw interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...